Utvärdering SATS

Jag har nu haft gymkort på SATS sedan december och tycker att det är på tiden att jag gör en utvärdering.

Innan har jag alltid tränat på Friskis och svettis och tyckt att det varit så mysigt och avslappnad stämning. Haft en del fördomar om ”snygga & dryga” människor på SATS och andra dyrare gym och till viss del stämmer ju fördomarna. Man ser nästan inte en enda nopprig mjukisbyxa här, passen ÄR tuffare och alla håller takten och tempot på passen. Det är liksom inte som på Friskis när det står några gulliga pensionärer i cykelbyxor och följer med lite halvhjärtat på ”Dans fuego.”  Dessutom är väl folk lite mer ”sköt ditt och skit i andra” än på myspys Friskis – men det kan mycket väl bara vara en tillfällighet. Fördelarna med SATS är att instruktörerna är mycket bättre (de får ju faktiskt lön för sitt jobb) lokalerna är fräschare och anläggningarna finns ju precis överallt. Men nog om jämförelser, hur går själva träningen?

Jag har testat på följande pass: Core, Sh`Bam, Shape och Yoga. Även kört själv i gymmet. Låt mig berätta om dagens pass Shape som enligt receptionisten var ett ”enkelt pass för funktionell träning.” HELVETE HELLER!? Jag trodde jag skulle svimma. Det tog slut för två timmar sedan och jag darrar fortfarande om händerna och det känns ungefär som att någon kört över mig med en traktor. Visst har jag kört lite gymövningar ”på måfå” förut och gått på en massa Friskis – pass med styrkeövningar, men detta var i en helt annan klass. Vi använde stepbräda, femkilos- hantlar, gummiband och viktskivor och gjorde utfall och annat vidrigt tills benen skakade och svetten droppade i golvet. Riktigt jobbigt var det och jag kan inte bestämma mig för om jag hatade eller älskade det? Det KAN ju inte vara lika jobbigt efter ett par gånger, eller hur?

Core-passet på 30 minuter var grymt bra & effektivt (rygg, axlar, mage) och något jag ska försöka göra varje vecka. Yogan var fantastisk (men hatar när det är så mycket folk i rummet att man nosar i någons rumpa…) Och Sh`bam var skitkul och jag svettades som en gris under tiden – vilket är ett bra tecken. Saknar dock fler danspass och ”roliga” pass. Känns som att allt går ut på att trimma kroppen snabbast möjligt, och att glädjen i att röra på sig försvinner lite. Ska testa på Afrikans dans i alla fall och se hur det känns! Helt klart är i alla fall att jag fått en käftsmäll av uppvaknande kring hur svag jag är. Konditionen finns där, men mina muskler är ju nästan obefintliga? Ska köra 3 gånger med en PT (det ingick när jag köpta kortet) – och fortsätta gå och träna 2-4 gånger i veckan, varvat med promenader. Vill bli STARK. På riktigt alltså, och inte bara som i att pluta med läpparna i ett snyggt träningslinne och vifta lite med en minihantel. Hörrni alla SATS- användare, vilket pass är det jag har missat som jag måste pröva? 

Ps! Jag försökte hitta en peppande bild på en styrketränande tjej på Google och sökte på ”träningsmotivation” ”styrketräning tjejer” ”starka kvinnor” och ”inspiration till att träna”. Det kom upp tre tusen olika bilder på tighta rumpor i stringtrosor och porriga halvnakna tjejer med någon idiotisk text om att ”healthy is the new skinny”. Bara så ni vet. Så det blev en hamster istället.

5 kommentarer

  1. Jessica · 30 januari, 2013

    Tack för hamstern som stod för dagens skrattanfall :D

  2. Åsa · 30 januari, 2013

    Apropå tjejer och träning så kom jag bara att tänka på det här http://www.primalscienista.com/helt-fel-signaler-till-kvinnor/ inlägget. Väldigt träffande och passar in på det du skriver tycker jag om att inte stå och vifta med någon liten hantel utan bli stark, på riktigt.

  3. Rania · 30 januari, 2013

    Bodycombat!
    Kondition och styrka. Väldigt roligt och svettigt. Träningsvärken är inte nådig. Även PowerStep som är varannan låt kondition och varannan styrka!

  4. Thomas · 30 januari, 2013

    Bra jobbat och välkommen till SATS! Jag har tränat på många olika kedjor både i Sverige och utomlands och tycker SATS håller genomgående högsta kvalitet. Däremot är atmosfären och klientelet väldigt olika beroende på anläggning, så om man inte trivs kan man testa en annan och upptäcka nåt helt annat. Hursom, om du vill ha en ordentlig utmaning men som också är kul rekommenderar jag ViPR. Du väljer vikt på röret efter förmåga och övningarna är kul. https://www.sats.se/traning/grupptraning/vipr/om-vipr/

  5. Frida · 30 januari, 2013

    Zumba, om du gillar att dansa! I love it!
    Sen är bodypump, bodycombat och spinning kul och bra träning. Känner alltid att jag verkligen har tränat när jag går ifrån de passen!

Kommentarer är avstängda.