Ciao ciao Chia!

Hej! Åh vad jag känt mig tråkig på bloggen på sistone, ska försöka bli bättre. Men jag går igenom en del privata saker som jag inte kan skriva om, och då blir det lite urvattnat. Kommer berätta sen när allt har landat och jag inte är mitt uppe i det. På jobbfronten gör jag sista rycket på V.R- jobbet och imorgon ska jag få följa med en väldigt känd, cool och folkkär artist en hel dag, för SOLO. Blir nog spännande!

Eftersom det är tipsvecka så kommer här mitt fjärde tips. Har skrivit lite om det förut men nu är jag verkligen beroende. Chiafrön. Blir alltid skeptisk så fort jag hör om något nytt ”superfrö” eller ”den senaste hälsomaten”, men detta föll jag för eftersom det faktiskt är GOTT också! Smaken är lite sötaktig och det bästa är att man inte behöver hålla på att kladda med någon kastrull för att göra gröt. Varje morgon så rör jag ner typ 2 dl. frön med lika mycket mjölk i en skål och så får frönen klippa ihop sig och svälla så det blir till en gröt, det tar kanske 10 minuter. Sedan brukar jag ha hallon, honung, musli, kokosflarn och russin i, lite beroende vad jag har i skafferiet. Perfekt att sleva i sig framför datorn med en kopp ljummet bryggkaffe :)
20140515-113123.jpg
chiafron

3 kommentarer

  1. Elin · 15 maj, 2014

    Då ger jag ett tips också som variation, 2dl havregryn, 2dl mölk (jag kör mandel), 1 msk chia och låter det stå i kylen över natten. Jag slänger på granola och bär också, både på den varianten du kör och den jag gör. Förresten, var köper du dina chiafrön? Jag har inte riktigt hittat nåt storpack för vettigt pris :)

    • Cecilia Salamon · 15 maj, 2014

      Åh det lät gott men jag blir nyfiken på vad som händer när den står över natten? Blir det sån där ”pudding”‘som alla pratar (läs instagrammar) om? Hmm.. Är ju nyfrälst inom Chia så jag fick pröva min förpackning från HOLISTIC på en pressträff. Dock vet jag inte om det är prisvärt. Får nog också gå på prisjakt när denna tar slut!

      • Elin · 15 maj, 2014

        Den går från rinnig till lite mer fast youghrtkonsisten, den når så att säga ett jämviktsläge då chian inte kan dra upp mer vätska. Du kan ju pröva att göra på 1dl mjölk, 1dl havregryn, 1/2msk chia och pröva om du gillar det :)
        (Fast det kanske du förstod, jag häller på bär och granola då jag lägger upp i frukosttallriken)
        Ah, iom att jag bara använder 1msk i taget så har min lilla förpackning från risenta jag köpte ica kvantum räckt rätt länge. Holistics grejer är bra, men galet dyra.

Kommentarer är avstängda.