Recension Sandhamns seglarhotell

Hemma igen efter en fantastisk weekend på Sandhamn. För att använda den klyschigaste meningen ever så har jag ”laddat batterierna”. För att verkligen gå in i viloläge så stängde jag av mobilen i 24 timmar och det var så jäkla skönt. (Kanske ingen big deal för många, men för mig händer det aldrig annars.) Vi tog ett ”weekendpaket” där det ingick tvårätters middag, tillgång till relaxen, badtunna och bastu, en natt i dubbelrum och frukost.

Det tog ungefär två timmar att ta sig ut till ön med buss och båt (vilket jag tyckte var rätt mysigt!) och när vi klev iland så sken solen mot snön på ett sätt som den inte har gjort på hela vintern. Det var riktigt magiskt. Vi tog en promenad runt ön, åt lunch på hotellet, och sen gick vi till relaxavdelningen. Bubblade och skålade i ett obligatoriskt champagne i plastglas. På kvällen pulsade vi den snöiga vägen till badtunnan i våra morgonrockar och tofflor och svor åt kylan, innan vi sjönk ner i det varma vattnet. Det var fantastiskt att ligga där i mörkret och se upp mot stjärnorna. Nästan religiöst. Efter lite piff på rummet åt vi middag och när klockan var halv elva slocknade vi på rummet med en påse Gott och blandat och varsin bok. Hello pensionärslivet!

Så här tyckte jag om hotellet:

Rummet: Jättefint, skön säng, stort badrum och allmänt lyxig känsla. Stort minus att det var något fel på termostaten (?) så det var cirka 40 grader varmt och vi var tvungna att ha fönstret vidöppet hela tiden. Mannen i receptionen sa att det var ännu värre i somras för då gick det inte att ens att vädra. Alltså – hur svårt kan det vara att lösa? Även jobbigt att de bara hade enkelsängar som vi var tvungna att dra ihop för att sova bredvid varandra, men där man såklart bara ramlade ner i ”skarven” när man försökte skeda=p. Poäng: 3/5

Relaxavdelningen:
Det kan ha varit för att vi var där under lågsäsong men det var så himla skönt att det inte var speciellt mycket folk där och hela stämningen var väldigt lugn och skön. Ingen ”svensexa – feeling” direkt :). Det fanns inte jättemycket att göra mer än att vila i vilstolar, äta frukt och dricka te, sitta i bubbelpoolen eller simma i poolen, som jag tyckte var för kall. Badtunnan och bastuflotten är ett måste!
Poäng: 3/5

Middagen:
Middagen var tyvärr det som drog ner helhetskänslan. Det var inte speciellt gott och sällskapet bakom oss skickade till och med tillbaka all sin mat. Vet inte om kocken hade en dålig kväll eller vad det berodde på, men eftersom jag ÄLSKAR att äta så var det ju lite synd. Jag blev heller inte speciellt mätt… Vinet var i alla fall gott!
Poäng: 2/5

Frukosten:
Här fanns inget att klaga på direkt, det var en klassisk frukostbuffé med det mesta som man vill ha. För att det skulle blivit full pott hade jag gärna sett mer ekologiskt och någon färskpressad juice.
Poäng: 4/5

Hotellet som helhet:
Stort och luftigt och med en harmonisk känsla. Supertrevlig personal, fräscht och lyxigt. Lite ojämn kvalité, men absolut värt ett besök!