Asiatisk lyxmiddag

Jag har sedan ett par veckor tillbaka uteslutit gluten ur kosten och nu prövar jag även att plocka bort laktos. Det är för att för en gång för alla få ordning på min mage som har krånglat 4-ever. Dessutom har jag blivit ihop med en vegetarian, så det blir minst sagt en utmaning att hitta goda, enkla middagar att laga. Men igår tycker jag att vi verkligen fick till det! Asiatiska vårrullar med ris, soyasås och pak choy- kål. Det är mysigt att sitta och plocka och doppa vid bordet. Lite tacos – känsla.

Så här gjorde jag:

Vårrullar: Hacka fyllningen och lägg i en skål. Jag hade i morötter, gurka, cashewnötter och kål.
Använd rispapper (finns i många mataffärer) som du doppar i hett vatten och bara rulla in fyllningen till små paket.

Soyasås: cesamolja, cesamfrön, soya, 1 hackad chili, lime och honung.

Tillbehör:  Pak choy- kål, finns att köpa på typ Ica, som jag kokade 1 minut. Sötsur chilisås på flaska. Yasminris.
IMG_2182.JPG

IMG_2181.JPG

pfi_10211_3Har ni några grymma rätter som både är laktos, vegetariska och glutenfria? Tycker det är svårt!

 

3 kommentarer

  1. Amanda · 5 januari, 2015

    Jag brukar göra olika vegetariska grytor med bas på krossade tomater. Går att slänga i lite vad som, ex. lök, morot, palsternacka, broccoli, blomkål, zucchini, aubergine, svamp, paprika osv i all oändlighet. För att få i protein och mer mättnad har jag i kikärtor, valfria bönor eller linser. Smaksätts förslagsvis med vitlök, buljong, spiskummin, chili, curry eller vad en nu gillar. Går utmärkt att ha typ garam masala i. Har även testat att ha i kokosmjölk och då smaksätta med röd curry-pasta för en mer thailändsk touch :)

    Andra förslag är att göra kikärtsbiffar, bönbiffar, falafel, ugnsrostade grönsaker och rotfrukter med hoummus och andra röror, soppor av olika slag (tomat-, lins, broccoli-, blomkål- osv.), pasta (är också glutenintolerant så kör på bönpasta eller zucchinipasta) med tomatsås, pesto, linsfärssås, quornfärssås eller annan sås du gillar. :)

    Tacos fungerar lika bra med bönor eller quornfärs istället för köttfärs, risotto i alla dess former, omeletter (om din kille äter ägg), woka ihop massa goda grönsaker och servera med ris eller quinoa.

    Insåg att det blev mycket nu men hoppas du hittar något du tycker lät gott! :D Bloggar med bra recept är http://hanna.metromode.se ,http://liveitloveit.shapemeup.se och http://www.greenkitchenstories.com . Lycka till!

  2. M · 5 januari, 2015

    Linsgryta går ju alltid att göra. Typ dhaal eller vilken smaksättning som helst. Kikärtsbiffar eller bönbiffar. Olika sorters biffar. Rödbetsbiffar osv. Är det vetemjöl i receptet kan det ju alltid bytas ut mot typ majsmjöl, potatismjöl eller så.
    Någon vegovariant av moussaka kanske? Eftersom det inte får vara gluten..
    Jag gjorde en väldigt god vegansk ”bolognese” med lök, vitlök, tomat, rödvin, chipotlekrydda, timjan osv med veg.färs. Serverade sojabönspasta till. Det finns ju vanlig glutenfri pasta också såklart.
    Äkta fetaost innehåller ju inte någon laktos eftersom det är fårost. Samma med getost.
    Grytor och gratänger, många ”kasta ihop vad man har hemma” varianter går ju att göra. Bara man sätter smak och krydda på det hela brukar det ju bli bra.

  3. Caroline · 5 januari, 2015

    Köp glutenfritt och laktosfritt så kan du ju göra allt som innan, minus köttet då. Ska du göra naturligt laktos/glutenfritt så blir ju valmöjligheterna mycket mindre och onödigt jobbigt!

Kommentarer är avstängda.