En vecka – update

Nej men hej? Har uppenbarligen glömt bort att jag har en blogg vilket inte alls känns okej. Kan bara ursäkta mig med att jag jobbat som en liten iller de senaste två veckorna med barn och ungdomar på  lite olika sätt – vilket inte är speciellt fotovänligt. Inte speciellt fräscht att slänga upp foton på andras barn i bloggen… Det känns som att det både har hänt JÄTTEMYCKET och ABSOLUT INGENTING på samma gång. Så samtidigt som jag varit sjukt osocial och tråkig så har det hänt mycket på temat ”jobb” och ”framtid”. Saker jag vill och kommer berätta mer om här, men inte just nu. Är alldeles för trött ikväll och ska upp om sex timmar :(.

Men det jag kan uppdatera er lite snabbt om är hur första veckan i min ”kostutmaning” har gått. HÄR och HÄR har jag skrivit om den tidigare. Det är främst för att min mage ska bli gladare och mindre uppblåst. De största förändringarna som jag gjort är att jag äter mycket mer protein och mindre snabba kolhydrater (har börjat tänka på att ha någon typ av protein till varje mål vilket jag inte alls hade tidigare. Till exempel ett ägg eller kalkon till frukost. Fisk eller Corn till middagen. Förut har jag nöjt mig med bara pasta, tomatsås och grönsaker till exempel.) Har också börjat köra med bönpasta vilket faktiskt är jättegott! Och så har jag laddat upp frysen med frysta grönsaker som broccoli, spenat och ärtor. Äter tillskott av gurkmeja och mängder av citron och ingefära. Men ärligt talat så tror jag att den största hälsovinsten är att jag har jobbat nu två helger i rad vilket har hållt mig borta från krogen, haha! Noll procent alkohol eller fyllekäk alltså. Efter en vecka är i alla fall statusen att magen är sjukt stabil och bra och att jag till och med kan ha mina favoritjeans igen.. Men sedan är min kropp helt galet hormonell och nyckfull så nästa vecka kan det vara tillbaka till ballongmage igen känns det som… Men har i alla fall bestämt mig för att ALDRIG mer hamna i den situationen som jag var i på Nya Zeeland där magen pajade totalt och jag grät av magkramper. Det GÅR att sköta sin kost och hälsa med lite planering och ansträngning. Sedan är jag en person som nästan alltid är hungrig och kan äta helt galna mängder mat! Så jag skulle inte klara EN dag på någon strikt diet. För mig handlar det om att äta sig mätt på bra grejer. Och att fuska ibland såklart!

Update kommer!


Sjukt snabb rätt som jag har slängt ihop flera gånger. Bönpasta (kokas bara i 5 minuter, ihop med fryst broccoli) och cornbitar stekta i lite sesamolja och soya med en näve frön (solrosfrön & sesamfrön). Blanda ihop – Klart!