ADD/ADHD

Jag är tveksam till att man ska sätta etiketter på allt och alla, för vi är alla människor med individuella behov. Men en sak har blivit så extremt tydlig för mig på sistone att det inte går att förneka längre. Jag får inte min vardag att fungera och jag inser att andra inte upplever samma problem som jag gör, på samma sätt. ADD är samma sak som ADHD förutom hyperaktiviteten. ADD är ärftligt och jag har en nära släkting som fick den diagnosen för några år sedan. Jag googlade lite på ADD och tyckte såklart att beskrivningarna stämde in på varenda punkt. Å andra sidan tycker man väl alltid att alla symtom man googlar på stämmer in på en själv? Men det här är liksom lite för träffande.

Symptom på add

Uppmärksamhetsproblem

”Du som har add har svårigheter med koncentrationen, att lyssna på vad andra säger och blir lätt störd. Det är också vanligt att glömma viktiga saker och kan uppfattas som slarvig. Många blir väldigt lätt uttråkade och har svårt att slutföra det som inte är tillräckligt intressant.”

Det var nästan omöjligt att hänga med under lektionerna i skolan eller att följa med vad läraren pratade om. Förstod mig aldrig på de som kunde göra läxorna och samtidigt ha på TV:n i bakgrunden. Fortfarande är det HELT omöjligt för mig att tex. svara på ett sms och delta i en konversation. Jag gör det ena eller det andra och uppfattas ibland som otrevlig eftersom jag inte kan göra två saker samtidigt och då ”stänger av” personen som pratar med mig. Mina koncentrationsproblem gör det svårt att sitta still och lyssna på en föreläsning eller ett möte för länge – då kryper det i hela kroppen och jag får nästan panik.

En annan grej som nästan är komisk är när jag försöker göra 12 saker samtidigt. Tex. Städa. Då gör jag lite här och lite där i olika rum, och så kommer jag på något och så skriver jag upp det på en lapp och sedan byter jag musik på Spotify och sen har jag glömt vad det var jag höll på att göra. Att göra en sak i taget tycker jag är så himla svårt. Som att skriva det här inlägget tex ;). Jag har börjat läsa tusen andra texter under tiden och snurrat iväg i tankarna. 

Och ja… senast för några dagar sedan slarvade jag bort mitt kontokort så jag var tvungen att spärra det och beställa ett nytt. Say no more.

fdd5cd19bcfa82165e6275a3e72d9fcd

Impulsivitet

Känslorna kan pendla snabbt och upp ner och känsloreaktionerna kan vara svårkontrollerade. Det är dessutom svårt att hantera situationer som kräver eftertanke. Att göra först och tänka sen är typiska tecken på add.

Ni vet ju att jag pendlar i känslor extremt mycket. Det kan svänga på några minuter. Jag har blivit bättre på att hantera mina känsloutbrott faktiskt men förut var det mycket värre. Då kunde jag kasta mobilen i väggen om jag blev irriterad på min kille och ha sönder saker när jag blev arg. Dessa sidor (har som tur är!) bara mina närmsta sett, men det är hemskt att bli så där arg att man inte kan kontrollera det. Det bara forsar över mig. Har som sagt lärt mig att ta ett djupt andetag när det händer idag och lägga band på mig själv. Det här med att göra först och tänka sedan har jag rätt roliga och ganska hemska minnen av – speciellt från när jag var yngre. Jag kunde typ hälla ett glas vatten över en kompis ”på kul” och sen ångra mig JÄTTEMYCKET efteråt när min vän blev svinarg och inte alls tyckte det var kul. 

Underaktivitet

Till skillnad mot övriga former av adhd så saknar du som har add överaktiviteten. Det kan snarare vara så att du har en lägre aktivitetsnivå än normalt och att det kan vara väldigt svårt att ta tag i saker.

Min värsta fiende är morgonen. Det är som att det är fysiskt omöjligt för mig att resa mig upp, gå in i duschen och koka kaffe. Normala grejer som varenda människa verkar göra utan att tänka. Min hjärna är som en luddig boll när jag är trött och ofta blir jag bara sittande i sängen i en halvtimme och vet inte var jag ska börja….? Alltså det är så sjukt svårt att förklara och ni tänker säkert att ”alla är väl trötta på morgonen”? – men det ligger mer i det än så. Det är som att alla beslut jag ska fatta bara blir en stort garnnystan med trassel och jag vet inte i vilken tråd jag ska dra i så jag drar i alla trådar samtidigt och det blir såklart bara värre. Vad ska jag äta till frukost? Vad ska jag ha på mig? Ska jag packa ner träningskläder? Vad behöver jag i väskan under dagen? Vad är det för väder ute? Är datorn laddad? Vilket café ska jag sätta mig och jobba på? Hjärnan kokar över och så känner jag mig bara som världens mest misslyckade människa som inte bara kan komma igång med dagen. Jag har också svårt med saker som att betala räkningar, deklarera, boka en tandläkartid eller andra tråkiga-måste-ta-tag-i-saker. Jag bygger bara upp massor av ångest runt det istället för att bara göra det. 

För att inte tala om hur svårt jag har för att komma i tid till avtalade möten. Det är som att jag kommer på allt som måste göras en minut innan jag måste gå hemifrån. Detta kan framstå som otroligt nonchalant men det är bara så jävla svårt att få all my shit together. Jag VILL inte komma försent och jag VILL vara en morgonmänniska som drar och tränar klockan 07.00 och jag VILL vara ordningsam och strukturerad. Det är inte det att jag inte bryr mig eller bara är lat – ibland funkar inte min hjärna som andras. Ibland tar det längre tid och ibland måste jag skriva världens mest noggranna to-do-listor som andra kanske skrattar åt. Vissa dagar funkar allt jättebra men ibland funkar det inte alls. 

681b20acce0ec17b8f9cdbf26344a99c

Mina bästa råd, till mig själv och till alla andra som känner igen sig i det här, är att skapa förutsättningar som funkar för just dig och dina behov. Var förstående och inte för hård mot dig själv. Du behöver bara lite extra planering och struktur!

Det här har jag kommit fram till att jag behöver för att vardagen ska fungera för mig:

* Jag måste förbereda allt kvällen innan. Göra frukost som är färdig i kylen, kaffe i kaffekokaren, packa väskan och lägga fram kläder. Ju mindre beslut jag behöver fatta på morgonen ju bättre.
* Jag behöver skapa rutiner. Jo oftare jag gör exakt samma sak, ju lättare kommer det bli att göra dem och det kommer till sist ske automatiskt. Tex. Alltid träna samma tid och arbeta på samma café.
* Ha det städat omkring mig. Om det är rörigt hemma så blir känslan av kaos ännu värre.
* Ha mycket återhämtning för att inte bli för trött i hjärnan. Långa promenader, yoga och träning är den bästa medicinen.

enhanced-buzz-wide-8700-1441224249-11

Ps! Hittade denna länk som jag tyckte var kul. 47 tips på vad vanliga människor med ADHD/ADD gör för att klara av vardagen. Favorittipset: “When I have a limited amount of time to do something (e.g. getting ready for work), I have a kitchen timer that I have go off every 3 minutes. It doesn’t seem like a lot of time, but you can get a lot done. When the timer seems to be going off too quickly and starts to become annoying, that usually means I’m daydreaming or focusing on the wrong thing.” Det tyckte jag var smart! Ofta fastnar jag och kommer på mig själv med att ha stirrat i väggen i 10 minuter….